نعیمی: هنرمند در استان هرمزگان غریب و تنهاست
راستای اعتلای فرهنگ و هنر از این به بعد در وبلاگ قصد انجام مصاحبه با اشخاص برجسته داریم که شما در این زمینه می توانید مرا حمایت کنید و از افراد علاقه مند خود ضمن معرفی به ما  از مصاحبه آن ها لذت ببرید.برای خواندن متن مصاحبه  به ادامه مطلب مراجعه کنید. ضمنأ متن این مصاحبه به وسیله من در هفته نامه صدف چاپ شنبه دیده  می شود.





   
آقای نعیمی خودتان را معرفی کنید؟
منصور نعیمی متولد بندرعباس در سال 1329 هستم
آیا اصالتاً اهل شهر بندرعباس هستید؟
بله پدر و مادر من اهل شهربندرعباس هستند .
ازدوران کودکی خود بگوئید چگونه سپری شد ؟
دوران کودکی من مانند سایر همسالان با تنگناهایی گذشت . در 7 سالگی وارد دبستان شدم . دبستان ما یک خانه اجاره ای بود در محله «گل گنی» به نام حافظ تاکلاس چهارم را در دبستان حافظ سپری کردم و پنجم و ششم را در مدرسه مشیر دوانی واقع در کنار مسجد شاه محمد تقی طی کردم .
در همین سال ها بود که علاقه من به مطالعه اوج گرفت.
علاقه مند به خواندن چه کتاب هایی بودید ؟
صادق هدایت
خوب ، می فرمودید...
در همان سال ها مبادرت به جمع آوری چیستان کردم .این چیستان ها از آن دسته ای بودند که در کل ایران رواج داشت و بدلیل آنکه کار تازه ای بود باعث تشویق اطرافیانم شد .
چند چیستان جمع آوری کردید ؟
در حدود 200 چیستان که آقای « کوسچ» دبیرم پس از باخبر شدن از این موضوع به تشویق من پرداخت . همین موضوع او را در خواندن دفترچه یاداشت چیستان هایم ترغیب کرد و تا مدتی آن را نزد خود نگه داشت .
پس از کودکی به فرهنگ و هنر علاقه داشتید ؟
بله در همان دوران اقدام به تهیه روزنامه دیواری کردم البته سه نفر از همکلاسی هایم در آن مشارکت داشتند . این روزنامه با استقبال رو به رو شد و از آموزش و پرورش لوحی یادبود به ما هدیه دادند . جالب اینکه برای جبران هزینه های روزنامه دیواری از مسابقه چیستان استفاده کردم البته در زمینه درسی در همان سال در مسابقه ریاضی که بین ممتازین مدارس برگزار شد، شرکت کردم که محل برگزاری این امتحان اداره فرهنگ و ارشاد سابق در کنار اداره شهربانی بود و از مدرن ترین ساختمان های آن روز شهر بندرعباس به حساب می آمد.
در دبیرستان چه فعالیتهایی داشتید ؟
دبیرستان ما تازه تاسیس بود . بیست و پنج شهریور دبیرستانی بود تا سال نهم در آن به تحصیل پرداختم . در سال دهم به دبیرستان ابن سینا رفتم . مدرسه ای که اغلب بزرگان استان در آن مشغول تحصیل بودند . در سال 1347 و 1348 در آبادان زندگی کردم و دو سال در آنجا ادامه تحصیل دادم . کلاس 12 را در مدرسه ابن سینا ادامه دادم و دیپلم ریاضی خود را از این دبیرستان گرفتم . من به همراه 12 همکلاسی هایم جزء اولین کسانی بودیم که در رشته ریاضی به تحصیل روی آوردیم . همزمان با کلاس 12 به معلمی روی آوردم و روز درس می دادم و شبها درس می خواندم . من در مدرسه پیروز که آقای « جوادنیک نفس» اقدام به ساخت آن کرد به تدریس مشغول شدم که بعدها این مدرسه توسط دکتر زعفرانی چی و فائز تبدیل به بیمارستان ام لیلا شد .
بعد از اخذ مدرک دیپلم چه کردید ؟
به سربازی رفتم و در آنجا در کارهای نمایشی فعال بودم که از جمله کارهای نمایشی آن زمان اجرای زندگی کوروش کبیر بود که جزء سامان یافته ترین نمایش ها بودکه در سالن دبیرستان ابن سینا اجرا شد و از هر حیث از دکور گرفته تا بازیگری مورد رضایت تماشاگران قرار گرفت نقش و زیر کوروش در این نمایش بر عهده من بود و زنده یاداحمد قاسمی نقش کودکی کوروش را عهده دار بود . نکته جالب توجه در این نمایش حضور بانوان برای اولین بار در این نمایش بود . خدمت خود را به مدت دو سال در سپاه دانش گذراندم. سپاه دانش در لارستان در روستای چغان قرار داشت که فاقد آب آشامیدنی بود . در ابتدا مردم ما را تحویل نمی گرفتند که علت آن هم عدم فعالیت مثبت نیروهای قبلی بود .
آیا شما هم روند گذشتگان را ادامه دادید ؟
خیر من در آن روستا از سال اول تا پنجم ابتدایی تدریس می کردم . کودکانی در آن جا از استعداد خوبی برخوردار بودند و تنها به یک معلم نیاز داشتند . خدمت من که تمام شد نه تنها از برخورد روز اول اهالی خبر نبود بلکه همه به اشک و گریه مشغول بودند .
آیا در آنجا هم در عرصه هنر پا گذاشتید ؟
بله در آنجا هم در شعر خوانی و نمایش با دانش آموزان کار می کردم . استقبال آن ها هم خوب بود . در مدت حضورم در آنجا مرمت مدرسه با کمک اهالی و با اهدای بخشی از حقوقم صورت گرفت و برای نخستین بار در آن روستا حمامی تاسیس شد.
پس از پایان خدمت سربازی چه کردید ؟
در تلویزیون آگهی استخدام کارمند برای تلویزیون را مشاهده کردم . من هم که بدنبال فرصت بودم سریعاً اقدام به نام نویسی کردم . در سال 53 به تهران رفتم و در مدرسه عالی سینما و تلویزیون به تحصیل پرداختم . در این کلاس 16 نفر برای اولین بار در کلاس لابراتوار شرکت کردند . از بندرعباس 5 نفر به تهران رفتند که من به شاخه لابراتوار رفتم . بعد از پایان کلاس به بندرعباس آمدم و مشغول به کار شدم .
در بندرعباس وضعیت چگونه بود؟
بعد از دوره در بندرعباس در جوار استادان محمد عقیلی و حسن بنی هاشمی در زمینه مونتاژ فیلم ، لابراتوار ، فیلمبرداری و عکاسی فعالیت کردم.
چه شد که اقدام به تهیه فیلم کردید ؟
با تشویق استادان و راهنمایی اطرافیان اقدام به تهیه فیلم کردم و اولین فیلم مستقل در نگاتیو 16 میلمتری سیا و سفید به نام چهاردهیمن را ساختم که کارگردانی ، فیلمبرداری و مونتاژ آن بر عهده من بود و در تهران متخصصین امر به ان رای مثبت دادند.
ـ فعالیت های سینما در استان هرمزگان از کی جدی تر شد؟
در همان سال ها دفتر سینمای آزاد در بندرعباس راه اندازی شد که تحت پوشش تلویزیون بود که در ابتدا عقیلی ریاست آن را برعهده داشت .
من هم در آنجا اقدام به تهیه فیلم دوم که 8 میلیمتری بود ، کردم و چند فیلم دیگر هم بعدها ساختم . این دفتر 200 عضو داشت . سال 54 همزمان با رفتن عقیلی به تهران مسووت این دفتر به من سپرده شد . خیلی از عضوهای این دفتر جذب تلویزیون شدند که از جمله آنها می توان به خسرو معصومی که الان از کارگردانان نامی کشور است ، اشاره کرد . تا سال 57 این دفتر فعال و علاقه مندان به آموزش می پرداختند و به ساخت فیلم مشغول بودند .
آیا در آن زمان تنها دفتر سینما آزاد در عرصه هنر مشغول به کار بود ؟
خیر همزمان با این دفتر یک مرکز فیلم سازی در مرکز کانون و پرورش فکری کودکان وجود داشت که در آن به تدریس می پرداختم که برای پیشرفت در تدریس به تهران سفر کرده و در دوره های تکمیلی شرکت می کردم .
در عرصه رادیو و تلویزیون پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه کردید ؟
پس از پیروزی انقلاب با توجه به تخصص من در زمینه مونتاژ ، 50 درصد مونتاژ صدا و سیما مرکز خلیج را من انجام می دادم .
آیا همچنان دفتر سینمای آزاد به کار خود ادامه می داد ؟
خیر با پیروزی انقلاب این دفتر بسته شد اما در طوایل دهه 60 انجمن سینمای جوان راه اندازی شد که من در آن به تدریس عکاسی مشغول بودم .
در زمینه فیلم هم آیا فعالیتی در انجمن داشتید ؟
بله به کشف استعدادها می پرداختم و به آن ها در تهیه فیلم یاری می کردم پس از مدتی مسئولیت این انجمن به من سپرده شد .
مدت ان چقدر بود ؟
دو سال من بر مسند این پست بودم وبر اساس اظهار نظر انجمن تهران موفق ترین دوره این انجمن در بندرعباس همین دو سال بود .
علت را در چه می دانید ؟
در علاقه و عشقی که من بر عرصه هنر داشتم و هنوز هم دارم .
از چهره های برجسته این انجمن در آن دوران کسانی را به یاد دارید ؟
بله ، زنده یاد کوروش گرمساری ، نظر علی شرفی ، غلام سبزی کار ، فرشید ایرانپرست ، مژده صبوری خانم کهوری نژاد ، خانم نعمتی ، عبدالله خداکریمی ، مریم نامی که همگی در زمینه فیلم و عکاسی از افراد برجسته به شمار می آیند .
بهترین جمله ای که از آن دوران می توان گفت :
جان تازه هنر به بندرعباس بعد از تعطیلی سینمای آزاد
نتیجه انجمن سینمای جوان چه بود ؟
که با جذب اساتیدی همچون استاد علی رضایی که در تلویزیون دوره تخصصی دیده بودند ، تحول عظیمی در سینمای جوان به وجود آمد و در زمینه مونتاژ پیشرفت چشمگیری رخ داد .
چگونه این پیشرفت به وقوع پیوست ؟
من که به طور کلی در زمینه مونتاژ تخصص داشتم و در آن زمان مثل اکنون وسایل پیشرفته نبودند و تدوین و مونتاز سخت بود ، ما توانستیم در زمینه فیلم 8 میلیمتری دقت عمل خاصی به خرج دهیم که در صدا و سیما کشور سرو صدا کرد و نخستین همگان را به همراه داشت .
در آن سال ها مبادرت به تهیه فیلم کردید ؟
بله 17 فیلم حرفه ای ساختم که مونتاژ همگی آن ها برعهده من بود و تحول عظیمی در عرصه فیلم سازی در صدا و سیما به وجود آورد . از دیگر اقدام های نوین من تهیه فیلم های مستند به صورت سریال و مجموعه ای بود که در آن زمان تمامی مستند ها تک قسمتی بود و خوشبختانه این کار در عرصه فیلم سازی مستند باب شد .
موضوع این فیلم های مستند قالباً چه بوده است ؟
مردم شناسی هرمزگان که به بیش از 100 اثر می رسد .
از سایر کارهای هنری تان صحبت کنید؟
تهیه لغت نامه گویش مردم هرمزگان با نام « فرهنگ جامع هرمزگان » که سال 87 به چاپ رسید و با استقبال مخاطبین مواجه شد . همچنین در نشریات محلی و کشوری از جمله جام جم ، ندای هرمزگان ، گامبرون ، و ارمغان بندر اقدام به چاپ مطالب در زمینه فرهنگ مردم هرمزگان کرده ام و در زمینه شناختن آن ها به تمامی کشور کارهای پژوهشی بی شماری انجام داده ام.
آیا خوداقدام به انتشار روزنامه کرده اید ؟
من خود از علاقمندان به انتشار روزنامه هنری هستم و استعدادهای بسیاری در این زمینه وجود دارد اما به آنها بها داده نمی شود .
علت بها ندادن از سوی روزنامه ها چیست ؟
متاسفانه نشریات نگاه اقتصادی دارند و با توجه به هزینه های گزاف به دنبال تامین باراقتصادی هستند و به دنبال ریسک در عرصه هنر نیستند .
از جلمه معروفترین برنامه های صداو سیمای استان هرمزگان برنامه «باهنروران» بود ، در این خصوص توضیح دهید ؟
بله در دهه 60 اقدام به تهیه این برنامه کردم و به دنبال افراد نخبه رفتم و از مهمترین برنامه های من مصاحبه بازنده یاد ابراهیم منصفی بود که از تلویزیون پخش نشد .
علت عدم پخش آن چه بود؟
علت دقیق آن را نمی دانم . بعد ها هم از ادامه این مجموعه جلوگیری شد اما فیلم مصاحبه من با منصفی در کمال تعجب در بین مردم پخش و حتی در دبی خرید و فروش شد .
شنیده ام مرحوم ناصر عبدالهی هم به واسطه برنامه شما نامی دست و پا کرد؟
بلی ، در یکی از قسمت های برنامه با هنروران به سراغ زنده یاد عبدالهی رفتم و وی ترانه محمد جان را برای من اجرا کرد و من بر روی آن کلیپی ساختم که آقای مرادی مدیر وقت صدا و سیما از آن استقبال کرد و هنگام بازگشت وی از سفر به خانه خدا به او هدیه دادم و وی آن را به تهران فرستاد . که همزمان با هفته وحدت از شبکه های سراسری پخش شد که همین ترانه باعث نشد از برنامه صبح بخیر ایران به سراغ من بیایند و من آن ها را نزد یاد عبدالهی بردم . به طور خلاصه می توان گفت برنامه هنروران آن زمان با استقبال بی شمار مردم مواجه شد .
بعد از توقف این برنامه چه کردید ؟
برنامه ای دیگر با همین سبک به نام « کالنگ» را به اجرا در آوردن که ان هم با استقبال مواجه شد .
خاطره ای از این برنامه ها به یاد دارید ؟
یکی از دانشجویان دانشکده فنی کشتیرانی که در انجمن سینمای جوان شاگرد من بود ، می گفت : روزهای جمعه ساعت 11 کلاس بدلیل تماشای برنامه با هنروران تعطیل می شود و همچنین در میناب بودم که دختری مرا با نام هنروران صدا کرد که نشان از توجه مردم به این برنامه دارد .
مشکلات هنر را در استان چه می بینید ؟
متاسفانه به پیسشکسوتان هیچ بهایی داده نمی شود ، مانند حسن بنی هاشمی که موج نو را در سینما کشور به وجود آورد ، که هیچ بزرگداشتی برای مقام و کار او برگزار نشد یا بزرگداشت ابراهیم منصفی باید در اصفهان و شیراز برگزار شود ؟ آیا نباید درهمایش تئاتر از پیشکسوتان تجلیل به عمل می آمد ؟ پیشکسوتان منبع اطلاعات هستند اما زمینه ای برای بیرون دادن این اطلاعات فراهم نیست .
همینک مشغول چه کاری هستید ؟
در روزنامه ندای هرمزگان در صفحه فرهنگ و هنر در روزهای دوشنبه اقدام به چاب مقالات و مطالبی از هنر این مرزوبوم می کنم.
استقبال از کتابتان چگونه بود ؟
پنج هزار جلد چاپ شده که استقبال خوبی به همراه داشته اما شرکت طرف قرار داد در زمینه های مفاد قرارداد کوتاهی کرده که این مشکلاتی را به همراه داشته است و این جا جا دارد بگویم ، مردم اهل مطالعه هستند ، اما مطالب روزنامه و نشریات قابل توجه نیستند!!!
جشنواره فیلم فجر را چگونه بررسی کردید؟
جشنواره خوبی بود که بیشتر از همه فیلم « وقتی همه خوابیم » بیضایی توجه مرا به خود جلب کرد که البته من تنها این فیلم و فیلم «پستچی سه بار در می زند» را مشاهده کردم .
آیا این موضوع که این اولین جشنواره فیلم فجر بندرعباس بوده است ، صحت دارد؟
خیر در اولین دوره از جشنواره فیلم فجر بندرعباس هم میزبان آن بود .
نظرتان در مورد فیلم های انتخابی چیست ؟
من متاسفم که مسوولان امر داوری انتخاب و استقبال را یکی دانسته و فیلم« وقتی همه خوابیم » که سرشار از نکات فنی بود را با فیلم سطح پایینی همچون « اخراجی ها 2مقایسه می کنند و این یعنی عدم شناخت کافی از سینما.
آیا از شما برای شرکت در جشنواره ونقد آن دعوت به عمل آمد ؟
خیر، متاسفانه حتی یک بلیت هم به ما اهدا نشد تا همچنان پیشکسوتان با بی مهری به انزوا کشیده شوند و من در پیش خانواده خود شرمنده شدم وقتی دیدم هیچ ارج و قربی برای پیشکسوت قائل نیستند . در زمینه نقد و بررسی هم که هیچ برنامه ای تدارک ندیده بودند که این از ضعف و مشکلات برگزاری جشنواره بود اما تداوم در برگزاری آن می تواند در جهت رشد سینمای استان موثر واقع شود .
در بحث فیلم سازی شاهد بودیم که به استان هرمزگان به یک منظر محرومانه نگاه می شود ، دلیل چیست ؟
به طور مثال کارخانه ریسندگی خنجی که در سال 1320 در استان بود و من اقدام به تهیه فیلم از آن کردم که با استقبال رو به رو شد نشان از فرهنگ و قدمت بالای استان دارد اما متاسفانه توجه نکردن به آن باعث تخریب آن شده که همین کارخانه هم منهدم شد که من برخورد لعنت می فرستم که این اثر هنری زیبا ویران گشت . سالن های سینما در بندرعباس قدمت دارد و موسیقی پاپ استان در کشور حرف اول را می زند اما به آن در استان بها داده نمی شود .
لوکیشن هایی که در استان وجود دارد جزو نادرترین لوکیشن های ناب جهانی است اما توجهی به آن نمی شود و متاسفانه به فیلم هایی بدون خواندن سناریو بها داده می شود که در صدد تخریب فرهنگ استان هستندو در آن ها فقر گویش و آهنگ و عشق استان دیده می شود.
در حال حاضر بومیان استان طرح هایی بسیاری در زمینه فیلم سازی دارند که بدان توجهی نمی شود .
شما در زمینه لوکیشن هم مهارت دارید ؟
بله ، در فیلم امام علی (ع) ساخته داوود میرباقری و کشتی یونانی ساخته ناصر تقوایی و همچنین فیلم متوقف شده چای تلخ تقوایی دکور صحنه بر عهده من بوده است.
ظاهراً شما با ناصر تقوایی نسبتی دارد ؟
ناصر تقوایی دایی من است .
در پایان می خواستم بدانم آن کیفی که همیشه همراه شماست ، چیست ؟
کیفی است چرمی از پوست گاو که خودم 10 سال پیش ساخته ام و تا کنون همراه من بوده است
اگر در پایان حرف خاصی دارید ، بفرمایید ؟
من تنها خواستار توجه بیشتر به هنر بومی استان و استفاده از تجربیات پیشکسوتان هستم.